marți, 23 noiembrie 2010

O CIORBA DE IARNA ADEVARATA

Desi, poate pare ciudat, am fost sigur, printre putinele persoane care s-au bucurat sincer ca vremea se raceste si iarna ne bate la usa! Si as vrea sa fie o iarna adevarata, cu zapada cat casa ! Stiu ca-mi voi atrage comentarii care de care mai....."dulci" !!!
Dar, asta e!
Totdeauna mi-a placut iarna, indiferent cat de grea a fost! Cu cat mai "grea" cu atat mai bine si mai frumos! Pentru mine cel putin ! Se pare ca, asa cum spun multi, "copilul" din mine nu vrea sa se maturizeze......(si, bine face!)
Printre alte bucurii, matura fiind, consider ca iarna este singurul anotimp care ne apropie mai mult de casa, de Acasa, de camin si foc, de oale, de migaleala bucatareasca , de dans si gesturi printre arome familiare si amintiri din copilarie.
Si, uite asa , mi-am amintit de una din ciorbele mele preferate, ciorba mai putin cunoscuta, cel putin in partea de sud a tarii : ciorba de varza acra. Cel putin, cand am venit in oraselul de munte in care locuiesc acum , nici una din cunostintele mele nu auzise de asa ceva! Ciorba de varza acra? A, nu, poate de varza dulce cu lapte !
Mai nou am cautat pe internet unde, am vazut tot felul de retete dar, nici una nu era reteta bunicii mele, devenita intre timp, reteta mea ! Este o reteta pe care bunica mea o invatase de la ....bunicu', venit acum mai bine de 100 de ani, de prin partile Basarabiei.
Reteta este usor de adaptat si pentru zilele de post cat si pentru restul perioadei de iarna .
Am vorbit destul, acum sa trecem la prepararea ciorbei !!!
Se ia un ciolan afumat de porc si se pune in oala cu apa rece de pe aragaz. Se lasa sa fiarba. Si sa fiarba! Si, sa fiarba, pana va plictisiti si, carnea de pe el e fiarta cam pe jumatate. Dupa ce ciolanul a fiert, il puteti da la o parte, sau, mai bine, puneti-l pe alt ochi al aragazului sa fiarba in continuare la foc mic.
Aduceti o varza acra, numai buna de aromata, din butoiul care asteapta cam de asta toamna, si tocati-o cat mai subtirel cu putinta. Intre timp, puteti lalai un cantecel pe care il stiti de multa vreme si, de care va mirati ca v-ati adus aminte acum !
Varza , odata taiata fideluta, o puneti intr-o oala in care ati pus apa, asa, cat s-o acopere cam de-o palma.  Acum, lasati si varza sa fiarba bine. Dar sa fiarba, nu sa se joace ! Cand varza a fiert indestul si apa a scazut, completati cu zeama de la ciolanul fiert si, dupa ce ati taiat carnea de pe el in bucati, aruncati-le si pre ele, bucatile, in oala cu varza. Puneti o foaie de dafin, cateva (mai multe) boabe de piper si, lasati sa fiarba in continuare. Daca scade prea mult, completati cu zeama de la ciolan sau, dupa gust, cu zeama de varza.
Buuun!
Cand este aproape gata si, auziti comentarii pe casa scarii "cine o fi gatit varza?" inseamna ca sunteti aproape de final. Ei, de abia acum, tocati o ceapa, prajiti-o in putin ulei de floarea soarelui si cand devine sticloasa puneti deasupra o lingura de boia de ardei rosie si musai iute.Daca nu va place boiaua iute, puteti folosi boia dulce,dar neaparat boia sa fie! Nu bulion, nu rosii tocate!
 La fel de bine,  puteti cali ceapa si boiaua in untura de porc. Se pare ca untura de porc este iar in "trend", ca sa nu zic altceva!
Amestecati putin si turnati peste ciorba care clocoteste. Mai lasati-o sa clocoteasca vreo 5 minute si stingeti focul. Ca orice ciorba care se respecta, nu se serveste imediat. Puneti deasupra un capac, peste capac un servet de bucatarie pe care, eventul, il legati sub buza oalei, si dati la rece pe balcon, Si lasati-o in gerul iernii asa, cat sa-l simta.(vreo 20-30 de minute). Pe urma puteti servi ! Dupa gusturi si toleranta digestiva, se poate servi si cu smantana!
Vorbeam de o varianta de post. Se pregateste la fel, numai ca, in loc de ciolan de porc se pun cartofi taiati cuburi, care se fierb separat, stiut fiind ca fierti in zeama de varza, cartofii se intaresc.Altfel, procedura e aceeasi!
Va doresc pofta buna!
Desi nu a inceput sa ninga, eu ma duc in bucatarie, sa fac ciorba de varza!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu