luni, 6 decembrie 2010

CORNULETE CU BORS

Miroase a iarna! Si miroase bine! A iarna, a Mos Nicolae, a fulgi de zapada strecurati printre cei de ploaie, a dimineti reci, a calorifer incins, a seri aparute devreme, a bucurie, a vanilie, a nuca si vis de copil!
E inca perioada Postului si, in bucatariile traditionaliste, carnea, laptele, ouale, untul, nu sunt prezente decat in starea de lista de cumparaturi pentru Craciun.
Dar, Mos Nicolae, chiar venit in Post, nu poate fi lasat fara "ceva bun", mai ales ca el este cel care deschide lista Sarbatorilor de iarna. Asa ca, hai sa dam pe el "vina" de a ne aventura in lumea prajiturilor. Ca, orice s-ar spune, iarna prajiturile au alt gust si alta aroma.
Iata dar, o reteta de cornulete la care, ingredientul surpriza este borsul.
Eu le faceam cand erau copiii mei mici ( ooo, ce mult e de atunci) le mai fac si acum cu aceeasi bucurie a aromelor de iarna. Pare ciudat dar, aluatul, tocmai din cauza borsului, capata o savoare si o finete deosebite. Il veti prefera multor aluaturi sofisticate.
Deci:
250 gr. faina
150 ml.ulei
100 ml bors
25 gr. drojdie
1/2 ligurita sare
25 gr. zahar
coaja de lamaie
1 plic zahar vanilat
Drojdia se freaca cu zaharul. Dupa ce se lichefiaza, se adauga uleiul, sarea, coaja de lamaie, borsul si, la sfarsit faina. Se framanta 6-7 minute si se lasa la crescut, intr-un loc mai caldut vreo jumatate de ora.
Din acest aluat se face un sul mai gros care se taie in 6-7 bucati. Fiecare bucata se intinde cu facaletul (merdeneaua) . Trebuie sa se obtina 6 foi de dimensiunea unei farfurii plate. La randul lor, aceste 6 "discuri", se taie in triunghiuri care, se umplu cu gem, marmelada, dulceata, rahat,  sau ce aveti la-ndemana si va place. (La o adica, perioada de post trecuta,le puteti umple si cu carne, peste sau amestec de legume)
Revenind la cornuletele noastre.
Dupa ce le-ati umplut cu gem sau dulceata,sau rahat,  le rulati de la baza spre varf, le puneti in tava si le mai lasati sa creasca vreo 15-20 minute. Abia dupa asta, le puneti in cuptor, unde le lasati 20-25 minute. Dupa aproximativ 10-15 minute, verificati-le.
Daca aveti un cuptor naravas ca al meu, care imi ardea prajiturile unde ma asteptam mai putin, intoarceti tava.
Sau urmati sfatul meu:
Eu una, cuptorului  meu, i-am venit de hac: inainte de a baga o tava de prajituri in el, pun mai intai, pe treapta cea mai de jos, o alta tava intoarsa cu fata-n jos. Deasupra, pun tava cu ....ce am in ea! E valabila reteta pentru tot ce se pregateste in cuptor, de la friptura la cozonac.Si uite asa, cuptorul meu coace acum uniform !
Asaaa!
Dupa ce s-au rumenit frumos, scoateti cornuletele din tava, rastunatile pe un platou si,  dupa ce s-au racorit si sunt numai cadute, pudratile cu zahar vanilat.
Este una din retele foarte usor de pregatit, foarte gustoasa, aromata, parfumata, ninsa!
Pofta buna!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu